2009-2013: Designade entrélösningar med automatiska skjutdörrar från GEZE blir populära på nordiska hotell.

I denna 3:e artikel i vår skandinaviska jubileumshistoria kommer vi att zooma in på tidsperioden 2009-2013 där hotellentrélösningar började fokusera på design kombinerat med barriärfri åtkomst, komfort och automation. Denna period gav GEZE närvaro i några mycket intressanta nordiska projekt och den gav en solid grund för många hotellprojekt under det kommande decenniet i vår skandinaviska historia.

En populær løsning for glassfasaden

Automatiska skjutdörrar används ofta i glasfasader

Automatiska skjutdörrar är populära i glasfasader

GEZE skjutdörrssystem är utrymmesbesparande och tysta dörrar, visuellt enastående och smälter in i varje arkitekturstil. Systemen har en lång historia av att vara populära bland arkitekter för den smidiga blandningen i design, perfekt för alla glasfasader. De barriärfria automatiska skjutdörrssystemen har en toppmodern drivteknik och är mycket funktionella. Detta har gjort det möjligt att realisera de mest varierande användningskraven på både lokala och globala hotell. Oavsett om det är i hotellets entréer, korridorer eller dörrarna till restaurangen, erbjuder den automatiska skjutdörren säkerhet och komfort tack vare den enkla och intuitiva manövreringen. GEZE automatiska dörr kan aktiveras manuellt via tryckknappar eller automatiskt via sensorer, vilket underlättar den barriärfria och bekväma tillgängligheten för alla; barn, resenärer med bagage, rullstolar eller materialleveranser till en reception.

Hotell Scandic Havet i Bodø, Norge

Hotel Scandic Havet in Bodø, Norway

I Bodø, norrut i Norge, ställer väderförhållandena särskilda krav på dörrlösningar och hållbarhet. Detta är något som var mycket viktigt när Hotel Scandic Havet installerade nya dörrdrifter för ungefär ett decennium sedan. Från hotellet har du 360 graders utsikt över kajen och du kan ta in midnattssolen, förundras över norrskenet och se havsörnarna som majestätiskt glider förbi från hotellrummen. Totalt drivs 114 automatiska dörrar av GEZE-produkter. Den populära drivningen för skjutdörrarna är GEZE ECdrive.

De automatiska skjutdörrarna infogas sömlöst i utformningen av entréområdet.

De automatiska skjutdörrarna smälter perfekt in i entréns design

ECdrive var också en favorit i uppdateringen av Scandic livsstilshotell Downtown Camper, i centrala Stockholm, Sverige. Här byggdes och förstorades gamla Hotel Scandic Sergel Plaza helt om, vilket gjorde det till ett spektakulärt nytt inslag på torget, och det återuppstod som Downtown Camper av Scandic. När dörrarna öppnas till Downtown Camper kommer gästerna in i en värld av äventyr, aktivitet och gemenskap i hotellets lobby. De automatiska dörrarna i hotellets entré främjar en välkomnande och inkluderande känsla, utan hinder för alla.

ECdrive drivenheter infogas sömlöst i arkitektens design.

ECdrive integreras enkelt i arkitektens design © Erwin Kamphuis für GEZE GmbH

ECdrive är en tyst elektromekanisk automatisk skjutdörr. Den enkla och stabila modulkonstruktionen, underhållsvänliga komponenter och användarvänlig drift motsvarar många års problemfri drift. Som den mest sålda skjutdörrsdriften från GEZE introducerades en viktig nylansering av nya ECdrive T2 2019. Drivningen optimerades med dubbla rullar, enkla installations- och underhållsmöjligheter och givetvis en ännu renare design på profilerna.

De senaste åren har ECdrive T2 installerats i flertalet glasfasader på hotell, butiker och utställningsbyggnader.

Hos PM & Vänner infogas de svängda skjutdörrarna i gatubilden.

Den nordiska designen ger full integration av den natursköna naturen i Blå lagunen

På retreat i Blå Lagunen på Island är all design noggrant genomtänkt

De automatiska skjutdörrarna är att föredra i de flesta nordiska hotelldesigner.

Även på PM & Vänner (PM & Friends) hotell i Växjö, Sverige, är designen nyckeln i hela byggnaden. Hotellet öppnade 2014 bredvid den populära restaurangen med samma namn. PM Hotel erbjuder ett komplett koncept för matupplevelser, design och lyx. Ytterdörren till hotellets lobby levererades i samarbete med en lokal GEZE-partner. Den vackra glasdörren är böjd och smälter in i stadens gata. Inne i byggnaden installeras GEZE ECdrive i flera dörrar mellan lobby och restaurang, i baren och loungen etc. Nyckelorden för projektet var hållbarhet, stil och kvalitet, vilket går hand i hand med skjutdörrslösningarna från GEZE.

På Island värdesätts också hög kvalitet. På lyxhotellet The Retreat kan du njuta av den storslagna naturen och Blå lagunens härliga helande vård. Här sammanstrålar den skandinaviska arkitekturen verkligen med naturen och varenda detalj är genomtänkt för att gästerna ska känna sig förenade med det natursköna landskapet. GEZEs partner på Island, Járn & Gler hf, levererade och installerade GEZE automatiska lösningar på En fullständig integration av alla automatiska dörrar – även de tyngsta glasdörrarna som väger upp till 150 kilo – gjordes med ett sömlöst samspel som skapade elegant öppning och stängning i hela byggnaden. För de tungaste dörrarna kom GEZE Powerdrive till sin fulla potential. Powerdrive smälter smidigt in i designen och är en tyst elektromekaniskt skjutdörrsautomat speciellt utvecklad för stora och tunga dörrblad. Den flyttar enkelt dörrar med en vikt på 200 kg per blad, utan att kompromissa med kraven från arkitekterna.

Eftersom alla dörrar är anslutna till The Retreats smarta byggnadsledningssystem och brandlarmsregler, har vi installerat inte bara väldesignade dörrdrifter och dörrstängare av hög kvalitet, utan även innovativa och flexibla dörrlösningar på The Retreat. Det är detta som verkligen betyder något i ett projekt av den här storleken och komplexiteten, och det är därför GEZE ger högt värde till marknaden.

Jón Halldór Davidsson, Járn & Gler

Till vilket hotell som helst; lyxigt, designat, lokalt eller litet, en prestigefylld och bekväm entré är den första välkomsthälsningen för gästerna. Automatisk åtkomst till kök och andra ytor gör att personalen kan utföra sina uppgifter på ett säkert sätt och säkerställer smidig service. Tillgänglighet, säkerhet och hygien är viktiga fördelar för alla; gäster och personal. De trender som GEZE upplever under 2009-2013 gav grund till framgången för GEZEs automatiska dörrlösningar, som fortsätter än idag. Många fantastiska hotell över hela världen har GEZE-enheter installerade.

Fortfarande idag körs frekvensomriktarna som installerades för mer än 10 år sedan dagligen på många hotell i vår skandinaviska region. I våra huvudstäder har dörrlösningarna integrerats i såväl gamla historiska byggnader som nya och moderna hotell. Följ oss för nästa artikel i vår jubileumshistoria, när vi snart går in i en tidsperiod av fantastiska hälsovårdslösningar.

Fortsättning följer …