GEZE Insights

Att göra GEZE:s produkter konkreta – eller: varför vi fortfarande deltar i varumässor

Torsdagen den 18 januari var en grådaskig, regnig och kall dag i München när vi kom fram till mässområdet kl. 13.00. Skillnaden när vi kom fram till GEZE:s monter i hall 2 var omisskännlig. Här är allting ljust, modernt och öppet – absoluta motsatsen till kallt. Den gula färgen dominerar. De många besökarna och de livliga diskussionerna bidrar till att skapa en trivsam och nästan familjär stämning.

På samma nivå som GEZE:s kunder och GEZE:s partner

Och direkt ur folkskocken kommer Peter Rürup, som säger farväl till en grupp asiatiska besökare, mot oss och ler: ”Du vet, vi frågar oss själva samma sak varje gång: ska vi ställa ut vid BAU? Är det verkligen mödan värt? När allt kommer omkring känner vi våra kunder och kan även kommunicera med dem genom vår turnerande utställning. Men titta dig omkring! Det är skoj och väldigt viktigt för våra kunder, partner och potentiella kunder att vi deltar.” Och Rürup vet verkligen vad han pratar om. Han började vid GEZE för 13 år sedan och har besökt många mässor under sin karriär.

GEZE vid BAU i München – hårda fakta

  • 250 000 besökare av mässan, varav ca 85 000 utländska
  • 514 m” utställningsyta
  • över 90 möten per rådgivare vid GEZE:s monter
  • över 400 utländska gäster deltog under den internationella kundkvällen

Gör GEZE:s produkter konkreta

”Våra kunder vill uppleva våra produkter och kunna klämma på dem i ordets rätta bemärkelse. Detta är oerhört viktigt. Och vi är ett öppet företag – vi vill ha direkta kontakter. Bokstavligt talat. Vi älskar att prata med alla som är intresserade av våra tjänster. Det är enda sättet som vi kan lära oss på! Att verkligen förstå våra kunders behov, att känna till vad marknaden vill ha och att även se vad våra kunder kanske inte förstår. Det är det en mässa handlar om – och att komma i direkt kontakt med våra kunder.”

Vi är ett öppet, transparent och välkomnande företag. Alla är lika välkomna här!

Peter Rürup, presale-chef vid GEZE

Givetvis är det nu möjligt att integrera produkter i virtuella miljöer med hjälp av VR-glasögon och presentera dem på ett tilltalande sätt – men ”Vi är praktiker och vi pratar med praktiker. De är de som använder produkten. De vill prova att använda skjutdörren själva för att få en känsla för produktkvaliteten. Det är vad jag kan erbjuda här.”, säger Rürup.

Praktiskt test: höjdpunkter under GEZE-mässan

Det är alltid väldigt spännande när besökare testar våra produkter och tjänster. ”Det är först då vi får veta om vi träffade rätt med våra så kallade höjdpunkter på mässan. Det finns inget värre än att missa marknaden – eller att skapa felaktiga förväntningar”, säger Rürup. Två av höjdpunkterna som vi presenterade på mässan blev föremål för stora diskussioner. Den nya drivenheten ECdrive T2 och den automatiska dörrstängaren SoftClose var stora succéer bland våra kunder.

Det var första gången jag var på BAU, och jag var mer än fascinerad av kvaliteten hos och utformningen av SoftClose. Det är exakt vad vi behöver för våra underjordiska garage.

COO för ett internationellt Facility Management-företag

Internationalisering och digitalisering – detta är de drivande krafterna inom vår bransch

Om du frågar den här rutinerade experten på branschen om vad som är speciellt med den här mässan, ger han ett tydligt svar: ”Titta omkring dig. Det finns ojämförligt många fler internationella besökare än tidigare år. Och självklart är alla besatta av digitalisering.”

GEZE vid BAU i München – mjuka fakta

  • 6 000 bananer med GEZE:s märke
  • 3 700 GEZE-kassar som delats ut till besökarna
  • 5 500 paket GEZE-frukttuggummin
På vår produktvägg för internationella produkter presenterar vi vår skräddarsydda portfölj för olika marknader.

Den internationella mässan Bau: På vår produktvägg för internationella produkter presenterar vi vår skräddarsydda portfölj för olika marknader. © GEZE GmbH

Även inom det här området går GEZE i bräschen med GEZE Cockpit. Men Rürup är både realistisk och verklighetsförankrad. ”Vi bidrar till att forma den digitala utvecklingen inom vår bransch – men vi måste fråga oss igen och igen om det verkligen är en fördel. Det är en fin linje mellan en verklig fördel och en fluga.” GEZE har fördelen jämfört med många av konkurrenterna genom att vi varit i branschen länge och har lärt oss skilja mellan verkliga trender och tillfälliga faser. Men det är även viktigt att inte förlora greppet och att fortsätta vara innovativ och agil. ”Och som du vet stängdes CEBIT eftersom varje bransch numera har sin egen digitaliseringsmässa. Så BAU digital är numera också på planeringsstadiet.” Och på frågan om han kommer att vara där, svarar han: ”Vi får se.” Men vi känner ingen tvekan: Han kommer att vara där.

I den här videon berättar herr Rürup om höjdpunkterna på mässan