En hjärtefråga: GEZE skänker 100 000 euro till UNICEF:s nödhjälp

GEZE har en lång tradition av hållbart socialt engagemang – särskilt till jul. I år skänker familjeföretaget från Leonberg utanför Stuttgart 100 000 euro till UNICEF:s nödhjälp. Pengarna används för att hjälpa barn över hela världen.

Barn i fokus för årets donation

131123_Weihnachten_Malwettbewerb_Elisabeth Bejzel.jpg

GEZE:s sociala engagemang under mottot ”Ge bort en donation istället för en gåva” är sedan länge jultradition. © GEZE GmbH

– Vi lever i oroliga tider med många krisområden i världen. Många människor får dagligen utstå de fasor som krig, naturkatastrofer eller hunger medför. Det är svårt att avgöra hur man bäst kan hjälpa till, säger Sandra Alber, chef för juridik och finans på GEZE. Speciellt vid jul, en tid som de flesta tillbringar fridfullt med sina nära och kära, vill GEZE fokusera på de allra yngsta:

– Barn ska kunna växa upp i fred överallt i världen och ha en givande tillvaro utan rädsla. För oss är det viktigt att hjälpa de barn som tyvärr inte har denna möjlighet, säger Alber.

Barn ska kunna växa upp i fred överallt i världen och ha en givande tillvaro utan rädsla. För oss är det viktigt att hjälpa de barn som tyvärr inte har denna möjlighet.

Sandra Alber, chef för juridik och finans på GEZE

Snabb och omfattande humanitär hjälp

UNICEF 2023

Till jul skänker GEZE 100 000 euro till UNICEF:s arbete för barn i nöd. © UNICEF/UNI418632/Bidel

Miljontals barn över hela världen är i behov av hjälp. I år har GEZE därför beslutat att göra en projektspecifik donation under mottot ”ge bort en donation istället för en gåva”. Företaget kommer därför inte att ge julklappar till kunder. – För att vår donation snabbt ska nå de personer som behöver den mest kommer pengarna att gå till UNICEF:s nödhjälp. De erbjuder snabbt och omfattande humanitärt bistånd i akuta kris- och katastrofområden över hela världen, säger Sandra Alber. – På så sätt kan hjälporganisationen ha pengarna till sitt förfogande och använda dem där de behövs som mest.

UNICEF 2023

UNICEF:s nödhjälp erbjuder snabbt och omfattande humanitärt bistånd i akuta kris- och katastrofområden över hela världen. © UNICEF/UNI437348/Hazori

Faktum är att det finns mycket som UNICEF kan göra med denna summa. Med 100 000 euro kan hjälporganisationen tillhandahålla mer än 1 800 hygienskits med vattenreningstabletter och hygienartiklar som hjälper till att skydda mot sjukdomar, se till att mer än 2 000 gravt undernärda barn får i sig högeffektiv jordnötspasta under sex veckor eller köpa in utbildningsmaterial och leksaker som ger 8 000 barn möjlighet att leka och lära.

För att vår donation snabbt ska nå de personer som behöver den mest kommer pengarna att gå till UNICEF:s nödhjälp. De erbjuder snabbt och omfattande humanitärt bistånd i akuta kris- och katastrofområden över hela världen.

Sandra Alber, chef för juridik och finans på GEZE