Tyska innovationspriset 2019: GEZE vinner igen med TS 5000 SoftClose

Och vinnaren är …GEZE TS 5000 SoftClose! För andra gången i rad har GEZE fått det prestigefyllda priset German Innovation Award, som delas ut varje år av det tyska designrådet. Vår extremt kraftfulla men gracila dörrstängare TS 5000 SoftClose demonstrerar återigen det som GEZE står för: innovativa produkter som är tillverkade i Tyskland.

Konkret innovation: TS 5000 SoftClose

GEZE:s dörrstängare TS 5000 SoftClose

Dörrstängaren GEZE TS 5000 SoftClose imponerade framförallt på den rutinerade juryn genom den höga graden av flexibilitet. © GEZE GmbH

Innovation är en mycket abstrakt term. Det är därför som tyska Innovation Award syftar till att göra innovationer synliga och konkreta. Det tyska designrådet delade det här året ut priser för produkter och lösningar som framförallt präglas av en sak: de är användarorienterade och ger ett verkligt mervärde jämfört med befintliga lösningar. ”Dörrstängaren GEZE TS 5000 SoftClose imponerade framförallt på den rutinerade juryn genom den höga graden av flexibilitet. Beroende på användarens behov kan dörrens tillslag justeras individuellt eller också kan dörrbladet stoppas vid den sista öppningsnivån. Det gör det möjligt för dörrarna att stängas, även under svåra omgivningsförhållanden”, säger det tyska designrådet.

Pålitlig, säker och tyst stängning av dörrar, för ett stort antal användningsområden.

Tack vare den optimerade stängningsprocessen dras dörren säkert och pålitligt in i låset med konsekvent kraft, även om det blåser eller drar, till exempel för slussystem i entréer till underjordiska parkeringshus eller i trappuppgångar. Dörrstängaren TS 5000 SoftClose är även det rätta valet när dörrarna måste stängas tyst och säkert, såsom i sjukhus, hotell eller bostäder. Genom att dörren dämpas kort innan den stängs förhindras att den smäller. Den avslutande stängningshastigheten kan regleras enkelt och flexibelt via en ventil.

Priset presenterades för GEZE:s VD Gerald Haas vid prisceremonin

Alla prisvinnare hyllades vid en festlig gala i tyska tekniska museet i Berlin. 350 gäster från affärsvärlden, politik och media fick en exklusiv inbjudan den 28 maj 2019. Gerald Haas, GEZE:s utvecklingschef, mottog priset med stor glädje och stolthet. ”Det här priset gör det än en gång tydligt att vi är ett familjeföretag. Vi har säkrat vår plats bland Tysklands ledande innovatörer. Vårt mål är att skapa bostäder och arbetsplatser värda att leva i, vilket är orsaken till att vi konstant strävar efter att göra våra produkter ännu smartare.”