GEZE adopterar en Leonberger för att sponsra ett konstprojekt

När vi fick möjlighet att sponsra ett lokalt konstprojekt i Leonberg genom att adoptera en hund tog vi chansen. I synnerhet eftersom denna Leonberger är en fullstor skulptur av konceptkonstnären Ottmar Hörl och därför väldigt lätt att ta hand om.

Hundstatyer på marknadsplatsen i Leonberg

Leonbergs marknadsplats pryds av hundskulpturer av skulptören Ottmar Hörl. Snart kommer en av dem att vakta GEZE:s anläggningar.

Fontänen i mitten av Leonbergs historiska marknadsplats har troligen aldrig sett så många hundar samlade omkring den. Stora svarta Leonberger sitter lydigt kvar medan folk går förbi, tar bilder av dem, barn klappar hundarna på huvudet och de levande fyrbenta motsvarigheterna nyfiket luktar på dem. Det råder ingen tvekan: de svarta Leonberger-skulpturerna av konceptkonstnären Ottmar Hörl drar verkligen blickarna till sig och lockar till sig folk till torget.

Som Ottmar Hörl berättade för dagstidningen Stuttgarter Zeitung: ”Det är spännande att se hur en utställning i ett offentligt rum hjälper människor att få kontakt med varandra och med skulpturerna”.

Sponsring av konst på offentliga platser

Den ovanliga hundutställningen är en idé av Wieland Storek från Leonberg Gallery Association. Konstnären Hörl behövde inte mycket övertalning. När allt kommer omkring hade Hörl redan framgångsrikt släppt lös en flock av 500 rottweiler i staden Rottweil 2005. Kulturförvaltningen och kommunfullmäktige för Leonberg gav sitt fulla stöd till utställningen på Leonbergs marknadsplats. För att bidra till finansieringen av projektet är skulpturerna till salu.

Vi på GEZE är naturligtvis glada över att kunna stödja detta konstprojekt. Så blir inte rädd om du plötsligt ser en lejonhund, som den här hundrasen också kallas, vakta GEZE:s huvudkontor i Leonberg! Detta kommer att vara företagets andra ”vakthund”; sedan många år har GEZE haft en vit Leonberger vid sina anläggningar. Vem vet, kanske kommer den nya skulpturen av den internationellt erkände konstnären Ottmar Hörl att bli en värdefull investering?

Konst i offentliga rum kan uppmuntra folk att samlas. Vi är därför glada över att sponsra konstprojektet på marknadsplatsen genom att ”adoptera” en av hundarna till vår anläggning. Ca 1 200 personer arbetar vid anläggningen i Leonberg, så det är inte möjligt för alla att lära känna varandra privat. Därför är kommunikation viktig för oss. Vem vet, kanske kan Leonbergern vara en isbrytare och ett samtalsämne för personer vid vår anläggning?

säger GEZE:s VD Brigitte Vöster-Alber.

GEZE och Leonberg

GEZE har varit djupt rotat i Leonberg i mer än 60 år, och staden ligger företaget väldigt varmt om hjärtat. Till exempel donerade GEZE skulpturen i rondellen på Römerstrasse, glaspaviljongen vid stadsmuseet och glastornet till Leonbergs konstförening. Borgmästarkedjan är också en gåva från GEZE. Företaget sponsrar även skolor, patienthotellet, distriktssjukhuset, brandstationen och kulturinstitutioner som stadsmuseet och galleriföreningen.