Dörrkomfort med stil från GEZE i Wiens moderniserade Westbahnhof

Sedan moderniseringen av Wiens tågstation Westbahnhof har dess ”Wolkenspange” (himlabågar) blivit ett karakteristiskt drag. I Bahnhof City Vienna West finns även ett hotell, en galleria och en kontorsbyggnad. De olika delarna av byggnaden är sammankopplade via ett ramverk av stålbroar (”Wolkenspange”). Det arkitektoniska verket av de Wien-baserade arkitekterna Neumann & Steiner väger över 430 ton och spänner över den stora och ljusa stationen, som restaurerats till sin ursprungliga femtiotalsstil.

Nostalgi på järnvägsstationen

Wiens Westbahnhof sedd från utsidan

Wiens Westbahnhof sedd från utsidan. Foto: Sigrid Rauchdobler för GEZE GmbH © Sigrid Rauchdobler / GEZE GmbH

När man passerar butikerna på väg till perrongerna i myllret på stationen är det svårt att föreställa sig hur många minnen som döljer sig där. Vid invigningen 1858 var Kaiserin Elisabeth-Bahn, som den kallades, det centrala transportnavet för västra, södra och sydöstra Europa. Där snabbtåg idag ankommer, stannade en gång i tiden Orientexpressen, som gav Wien en fläkt av glamour. Slutet för den legendariska Paris–Istanbul-linjen, som öppnades 1883 med Orientexpressen och som upphörde 2009, innebar inte slutet för vidareutvecklingen av stationen. Idag är den ett nav för regionala anslutningar och trafikledningen och komforten under resorna har stadigt förbättrats.

Passagerarkomfort tack vare automatiska dörrar från GEZE

Ca 30 automatiska skjutdörrar med drivenheter ur Slimdrive-serien används i det moderna resekomplexet. Oavsett om det är fråga om fasaddörrar i breda och höga entréer till stationen, till butiksplanen, till hotellet eller till kontorskomplexet harmonierar skjutdörrsystem med Slimdrive med det visuella konceptet. Med en höjd på bara sju centimeter har drivningssystemet integrerats diskret i fasaden och inuti byggnaden. Generös passagebredd, slimmade dörrprofiler och skjutdörrsystem med Slimdrive SL NT-FR i nödutgångens design sörjer för barriärfritt och enkelt tillträde, säker nödutrymningsväg, ljushet och transparens. Där dörrarnas öppningsbredd i en nödutrymningsväg är mer begränsad uppnås maximal öppningsbredd med hjälp av fyrflygliga automatiska teleskopdörrar med varianter av drivenheten Slimdrive SLT-FR- Med den här lösningen är det inga problem med att dörrbladen ”staplas”.