Investering i forsknings- och utvecklingssektorn GEZE bygger ett nytt utvecklingscentrum och utökar sin innovationskapacitet

I dag den 20 juni 2016 togs det första spadtaget till ett nytt, innovativt utvecklingscentrum på GEZE:s företagsområde i Leonberg. GEZE investerar 10 miljoner euro i en ny byggnad med en total yta på 2 300 kvadratmeter och utökar sin utvecklingskapacitet avsevärt. Projektet planeras slutföras under första halvan av 2017.

Den symboliska handlingen utfördes av företagsledningen, Leonbergs borgmästare och vd:n för det ansvariga byggföretaget Wilhelm Geiger GmbH & Co. KG. Det nya utvecklingscentret skapar förutsättningar för att utöka produktportföljen med innovativa, nätverksanslutna systemlösningar för dörrar och fönster. En av de marknader där GEZE kommer att utöka sin verksamhet under de kommande åren är styrningen av hela byggnadstekniken i ”smarta hus”. Själva det nya huset blir ett smart hus. Alla funktioner byggs in intelligent sammankopplade i den nya byggnaden. Därför fungerar det också som utvecklingsplattform med syftet att testa GEZE: s lösningar i kombination med tredjepartsprodukter.

Det första spadtaget till det nya utvecklingscentret vid GEZE:s huvudkontor i Leonberg. Från vänster: Pius Geiger, vd för huvudentreprenören Wilhelm Geiger GmbH & Co. KG; Marc Alber, vd Technology; Sandra Daniela Alber, aktieägare; Bernhard Schuler, borgmästare i Leonberg; Florian Birkenmayer, vd Development. Foto: GEZE GmbH

Ny utveckling är det som driver vår verksamhet. Innovationer och nya produkter tryggar framtiden och vårt företags tillväxt internationellt, liksom vår position som en av världsmarknadsledarna inom vårt område. Produktutvecklings- och förvaltningssektorerna är huvudansvariga för GEZE:s innovationskraft. Vi skapar de bästa förhållandena för dem. Intensiva forsknings- och utvecklingsaktiviteter, och den fortlöpande optimeringen av våra produktutvecklingsprocesser på en allt större och mer komplex marknad för byggnadsteknik, har gjort det nödvändigt för oss att utöka vår utvecklingskapacitet”, säger Florian Birkenmayer, vd för Development.

I huslängan på fyra våningar finns det också ett ”kreativt område” vid sidan av avancerade anläggningar för alla aspekter av utvecklingsarbetet. GEZE har alltid vetat att de bästa idéerna inte nödvändigtvis kommer fram vid ett skrivbord, och har därför budgeterat för en avdelning där ingenjörerna på forsknings- och utvecklingsavdelningen kan experimentera med och testa nya förslag från första början.

Tillsammans med det nya utvecklingscentret har GEZE investerat ca 24 miljoner euro i att uppföra och bygga ut byggnader, de mest aktuella tekniska anläggningarna och tillverknings- och logistiksystemen i Tyskland sedan 2010. Det nya utvecklingscentret är en utbyggnad av det internationella produktionsnätverket, som förra året utökades med en toppmodern tillverkningshall. Den nya byggnaden är ännu en bekräftelse på att GEZE:s anläggning i Tyskland är en ledande utvecklings- och tillverkningsanläggning. Den representerar även ett erkännande av Leonberg, och borgmästaren uttryckte i sitt välkomsttal ett särskilt tack till GEZE för att företaget är den största arbetsgivaren i staden.